ÁNYK kivezetés - DMS One tanúsított iratkezelő rendszerek a közszférának

DIGITÁLIS ÉRETTSÉG

Bővítse tudását ingyenes webinárjainkon!

Naprakész információkkal várjuk, kattintson a részletekért!

Vált-e iFORM-ra a közigazgatás?

Az iFORM az ÁNYK-nál modernebb, könnyebben feldolgozható

A 2021-22-es évváltás mérföldkő a hazai közigazgatásban, az új évtől ugyanis az adóhivatal kivételével minden közigazgatási szerv köteles átállni az iFORM űrlapok használatára. Aki elodázza a váltást, az nem csak késlelteti a jobb és gyorsabb ügyintézés megvalósítását, de még az Elektronikus Ügyintézési Felügyelet ellenőrzésére is számíthat.

2021. 11. 08.

Kezdetben volt a papíralapú adóbevallás. Ehhez képest óriási innovációt jelentett az AbevJava alkalmazás, ami a 2000-es évek második felében lett egyre népszerűbb. A bevallások elektronikus kitöltése, a hibaellenőrzés és az azonnali beküldés lehetősége megkönnyítette az állampolgárok és persze a könyvelők dolgát.

A szoftver olyan jól bevált, hogy 2009. október 1-jétől ÁNYK (általános nyomtatványkitöltő) néven tették elérhetővé, és ez a továbbfejlesztett verzió már a központi államigazgatási szervek eljárásaiban rendszeresített nyomtatványok kitöltésére is alkalmas volt.

Az AbevJava, majd az ÁNYK használatának azonban volt, van némi romantikája mai felhasználói szemmel. Először is gondoskodni kell arról, hogy a felhasználói gépen legyen megfelelő JAVA környezet. Ezután a keretprogram megfelelő verzióját meg kell keresni, letölteni, installálni, majd abban még külön telepíteni a kitöltendő űrlapokat. Nem túl felhasználóbarát folyamat, az állampolgárok nem szeretnek ilyen sok lépést végigjárni.

További problémát jelent maguknak az űrlapoknak a kezelése. Minden olyan nyomtatványt, amit szeretnénk használni, le kell töltenünk a saját gépünkre és csak ezt követően tudjuk kitölteni és beküldeni. Ebből fakadóan a nyomtatványok változásának kezelése is nehézkes. Azok ugyanis nem frissülnek maguktól, ha biztosra akarunk menni, akkor minden beküldés előtt ellenőriznünk kell, hogy az aktuális verzió van-e nálunk. Ez a befogadó oldalon is sok nehézséget okoz, mert gyakran olyan régi verziójú beadványok érkeznek a szervekhez, amelyek az ügyintézés megkezdésére nem alkalmasak.

ÁNYK helyett iFORM

A jogszabályalkotó pontosan látja ezt, így – bár a NAV egyelőre megtarthatja az ÁNYK-s űrlapbekérést – a közigazgatási szervek 2022. január 1-jétől már csak iFORM űrlapokkal dolgozhatnak. Az iFORM-ok könnyű elérhetősége (pl.: magyarorszag.hu), webes megjelenése és a rendelkezésre álló adatokkal történő előtöltése korszerű és felhasználóbarát.

2020. december 9-én, Az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendelet döntött az ÁNYK kivezetéséről. A jogszabályalkotó azért is tett ilyen határozott lépést, mert sok közigazgatási szerv nem váltott magától ÁNYK-ról iFORM-ra. Miért? Mert az űrlapok átfordítását a legtöbb szervnél nem tudják megoldani házon belül, kiszervezve viszont számottevő költségként jelentkezik. A jogszabály eddig lehetővé tette az ÁNYK használatát is, ezért nem fektettek bele pénzt és energiát. Van persze jó példa is, az innovatív, megfelelő belső erőforrással rendelkező szervezetek átálltak vagy átállnak még 2021-ben.

Tipikusan ÁNYK-s területet képeznek azok az önkormányzatok, amelyek nem közvetlenül, hanem interfészen keresztül csatlakoznak az ASP rendszerhez. Ők többnyire még most, 2021. őszén is nyomtatványkitöltős űrlapokat használnak adóügyekben, az adóügyeken kívüli hatósági ügyekben, igazgatási ügyekben… stb.

EÜF felügyeleti ellenőrzés is várható ÁNYK kivezetés témában

Az ÁNYK-t központilag nem lehet lekapcsolni, így várhatóan 2022. január 1-je után is alkalmazzák majd, és nem csak a NAV-nál, ahol használatban is maradhat. A váltásra kötelezett, de az átállást nem megvalósító közigazgatási szervek az Elektronikus Ügyintézési Felügyelet eljárására és esetleges szankciójára számíthatnak.

Az iFORM-ok 2018. január 1-jétől, az Eüsztv. hatályba lépésétől váltak elérhetővé, igazán népszerűek pedig 2019-2020-ban lettek. Használatuk nem csak a felhasználók számára kényelmesebb. A technológia lehetővé teszi, hogy a fogadó közigazgatási szerv erősebben támogathassa az automatikus űrlapfeldolgozást, már érkeztetés után egy magasabb feldolgozási szintet érjen el, gyorsítva, rövidítve ezzel az ügyintézési időt. Emellett a karbantartásuk, üzemeltetésük is jóval egyszerűbb mint az ÁNYK nyomtatványoké.

Olvassa el további cikkeinket is és kövesse közösségi média oldalainkat, hogy még könnyebben értesülhessen hasznos tartalmainkról!

    

Közhiteles adatbázisok használata

Akadálymentesítés az ügyintézésben Többféle adatbázis is elérhető Manapság könnyű információkhoz jutni személyekről, cégekről, szervezetekről, kérdés, hogy hitelesek-e...

bővebben